Har du sömnproblem?

Sömnproblem är något som ökar i vårt samhälle.Vi ska ständigt vara tillgängliga och uppkopplade, inte konstigt att man har svårt att varva ner innan man ska sova. En av de värsta fienderna till en god natt sömn är just själva oron för att inte kunna sova.

Koppling mellan sömn och vikt

Enligt en forskning publicerad i European Journal of Clinical Nutrition visar att en dålig nattsömn skapar en tendens att äta mer följande dag. Sömnbrist är kopplad till kroppens produktion av substanserna gherlin och leptin. Gherlin stimulerar hungern och minskar energiförbrukningen medan för låg mängd leptin bidrar till ökat sug efter kaloririka födoämnen.

Tips för bättre sömn

* Rutiner är viktiga, lägg dig samma tid varje kväll.

* När kvällen kommer så tänk på att successivt släcka ner och dämpa lamporna till mysbelysning. Då frisätts melatonin som är vårt sömnhormon. Det gör oss trötta och hjälper oss att sova.

* Håll sovrummet mörkt och svalt.

* Ha tyst i sovrummet.

* Ät inte försent för då måste kroppen jobba för fullt för att smälta maten och då blir sömnen orolig. Du ska inte heller  lägga dig hungrig, ta något lätt då.

* Undvik kaffe, svart te och coca cola. Koffein påverkar din melatonin produktion.

* Släpp all oro. Det kanske viktigaste och svåraste men stress och oro ligger bakom nästan hälften av alla sömnproblem. Försök att tänka, jag kan ändå inte göra något åt det just nu.

Det finns receptfria läkemedel mot sömnproblem 

Sedix, lugnade effekt, underlättar insomningen.

Melisssa dream, citronmeliss bidrar till en normal sömn.

Pascoflair, växtbaserat extrakt av passionblomma.

skonhetssomn-svart-att-sova-alltid-trott-640x400