Vindens varelser x State Optical Co.s solglasögon Arbete för dag. . . Eller natt

På marsdagen som Shane Gabier och Christopher Peters of Creatures of the Wind planerade att fira lanseringen av deras solglasögon samarbete med Chicago-baserade glasögon varumärke State Optical Co., en massiv snöstorm drabbade New York City. Undeterred, de gick allihop med festen. Det var typ av lämplig gest, eftersom de inflytelser som informerade deras mönster var om att ha nyanser av inomhus; den punky, nya vågan i slutet av 70-talet och början av 80-talet när hipsters skulle festa, festa, festa i nattklubbar med mörka glasögon fasta på sina ansikten-Joy Division’s Ian Curtis, Devos Mark Mothersbaugh och drottning av kitschy cat- öga Debbie Harry of Blondie.00-story-final-cotw

”När vi undersökte detta samarbete såg vi på våra hjältar och ikoner från den tiden”, säger Peters, ”men vi ville inte att formerna skulle se retro ut. Vi tweaked dem så att de inte såg ut för igenkännliga eller så specifika. ”De fyra stilarna är gjorda i sköldpadda, rött, svart och grönt acetat, och varierar från det ovan nämnda långsträckta kattdjuret till en tyngre kvadratisk stil som faktiskt bryter mot Förbi genom linsen (ledsen!) idag. ”De har alla denna glam-komponent till dem”, säger Gabier. ”Jag skulle inte säga att de var könsneutralt, men de är lekfulla i det avseendet.”

Stylerna är uppkallade efter Chicago adresser-både varelser och statliga våren från staden. (Det finns övervakningen, Tripp, Leland och Neenah.) Processen innebar att Gabier och Peters gjorde ett par resor till statens ateljéer, belägna i en nordlig förort där de kunde träffas med företagets tekniker. De som går tillbaka till var de först började troligen bara läggas till den pågående reflektionen de har upplevt på vad de vill att deras etikett ska vara, med tanke på deras meddelande att flytta till ett mer projektbaserat tillvägagångssätt. De är glada att vara (något) som går ut ur modet råttan.

”Under de senaste månaderna har det inte blivit nödvändigt att göra en fullständig samling, vilket har gjort sakerna mycket mer kreativa och öppna”, säger Gabier, något som echoed av hans partner Peters. ”Du tänker på vad du borde göra istället för grandiose idéer om vad du ska göra. Vår försäljning har varit otroligt, eftersom vi valde att arbeta på det här sättet, fortsätter han. ”Det har varit bra att förändra och göra saker som spelar roll.”